بازیگری متد,زندگی استراسبرگ

بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ مهر ۱۳۹۵

بازیگری متدبازیگری متد(۱)

چگونگی شکل گیری

از بازیگری متد به عنوان رنسانس بازیگری یاد می شود.البته این رنسانس از مدت ها قبل توسط استانیسلاوسکی در شوروی آغاز شده بود ،سپس به کشور های دیگر از جمله آمریکا راه یافت واز ۱۹۳۰ به بعد با تکامل تدریجی آن به وسیله ((تئاتر گروه))و((اکتورز استودیو)) با نام بازیگری متد شهرت یافت.هدف این رنسانس حقیقت جویی هر چه بیشتر در بازیگری بود.

اعضای گروه ها رو کلرمن،لی استراسبرگ وشریل کرافورد بودند وبه زودی استلاآدلر و الیاکازان به آها پیوستند.در آغاز برای بازیگران تئاتر بود ولی بعد ها سینمای جهان را در نوردید.

بازیگری متد ترکیب نظریات استانیسلاوسکی و واختانگوف است.واین کار عمدتا توسط لی استراسبرگ صورت گرفت.

هم آدلر هم استراسبرگ به آموزشگاه بولسلاوسکی می رفتند وکارهای واختانگوف را در شوروی دیده اند.

 

عناصر اصلی متد:

۱٫تمرکز

۲٫رهایی از تنش عضلانی وذهنی

۳٫حواس پنج گانه

۱٫  بازیگری متد . احمد دامود

۴٫دریافت حواس

۵٫بازآفرینی احساس ها

۶٫بازآفرینی عواطف

۷٫رفتار بیرونی ودرونی نقش

۸٫لحظات شخص

۹٫بداهه سازی

۱۰٫تمرینات مهم

 

زندگی استراسبرگ(۲)

 

او در ۱۹۰۱ در استرالیا متولد شد.خانواده او زود به آمریکا مهاجرت کردند.از کودکی روی صحنه رفت و از ۲۰سالگی کار حرفه ای را شروع کرد.عاشقانه کتاب می خواند.در ۱۹۲۳ به کلاس بولسلاوسکی رفت وشروع به تحصیل کرد. تحت تاثیر استانیسلاوسکی وواختانگوف شد.

در ۱۹۲۴ تئاتر حرفه ای را آغاز کرد ودر ۱۹۳۱ گروه تئاتر را با هارولدکلارمن وشلی کرافورد تاسیس کرد.

در ۱۹۴۷ استودیوی هنر پیشگان تاسیس شد ولی در آنجا تدریس می کرد.

قدم اول:

رفع تنش وتمرکز داشتن:

مالش شقیقه ها،بالای ابرو، دهان وفک و زبان را مالش دهیم،اصلی ترین قسمت پشت کمر وگردن را باید رها کنیم.

تمرین تابوت:

در یک تابوت خوابیده اید وناگهان به آن فشار می آورید.

تمرکز:

فکر به همه ابعاد نقش وفضای آن واشیای داخل صحنه.

تمرکز حواس:

بو و وزن وحرارت وسرما را خیالی تجسم کردن،تقلید کردن نوشیدن چای داغ.

حافظه حسی – عاطفی:

بیدار کردن عواطف عمیق گذشته با فکر کردن به ۵ دقیقه قبل از آن.

حس در بازیگری:

خوب گوش دادن ودیدن بازیگران دیگر.

۳نکته مهم در اجرا:                                            

عکس العمل به انگیزه های حسی

 حفظ رفتار شخصیت

 به یاد داشتن جملات

 

۳سوال مهم در اجرا:          

کی هستم؟

کجا هستم؟

چه می کنم؟

عبور از پل احساسی:

مکث در حال فکر کردن،جقدر جواب دادن به بازیگر مقابل طول می کشد.

بدیهه پردازی:

خلق موقعیت های آنی وبازی در فضای دیگر وبازی جای شخصیت های دیگر- تمرین در تاریکی و…

ابزار:

بدنی آزاد ورها وتکنیک ومهارت در بازیگری.

محتوای متن:

دیالوگ را نباید حفظ کرد بلکه محتوای متن را باید حفظ کرد.

عدم پیش بینی حوادث:

کلید اصلی متد:

ویژگی شخصیت نقش را در خود جستجو کنیم، هم درونی هم بیرونی نقش،ویژگی هایی که به درد نقش نمی خورد دور بریزیم. نقش را از دید خود بازی نکنیم. خلق زندگی وشخصیت واقعی روی صحنه.

کشف لحظات جدی وطنز‍:

هر صحنه را به قطعات ریز تقسیم می کنیم وهدف خود را در آن صحنه ها کشف می کنیم.رابطه صحنه ها با یکدیگر.

تمرکز حواس                تمرکز فکر               حافظه حسی

تمرین صدا ودید:

شنیدن ۵ دقیقه کامل از صدای محیط

دیدن شمع در کنار چندین وسیله،وقتی خوب جزئیات را حفظ کردیم حالا بدون آن باید جزئیات را شرح بدهیم یعنی تجسم کنیم.

تجربه اندوزی :

باید خیلی از مسائل مهم را تجربه کنیم و آن را در صحنه زنده کنیم .

جایگزین حافظه حسی بجای احساس واقعی :

میل کشتن مگس را جایگزین کشتن انسان می کنید .

تمرینات حس را هرروز انجام دهید :

مثل ، جلوی آینه تخیلی موشانه کنید و…

معنی و مفهوم خطوط :

سلام واحوالپرسی در حالات زیر فرق می کند :

۱٫     کارخودرا از دست داده اید .

۲٫     مقدار زیادی پول در قرعه کشی برده اید و …

کلید اصلی شخصیت پردازی درروش استراسبرگ پیداکردن نقش در درون خود است . یعنی همش درون خودما است و بعد رفتار بیرونی را از روی طبیعت انتخاب می کنیم .

تأکید استراسبرگ روی تمرکز ورهایی عضلانی و ذهنی و حافظه حسی و تمرینات است . اکثر بخش های کتاب او را تمرینات حسی و بداهه پردازی تشکیل می دهند . در واقع می خواهد درک بازیگر از اطراف بیشتر شود و بعد تکنیک خلق درست شخصیت را به کار ببندد

روش او مقابل روش استانیسلاوسک بسیار ساده تر است .

سؤال پیچ کردن نقش ؛

باید دائم دنبال جزئیات باشیم . نقش کیست ؟ کجا زندگی می کند ؟

چندسال دارد ؟ غذا خوردنش چطور است ؟ چه چیزی دوست دارد ؟

فکردن واقعی :

روی صحنه اگر لازم است قبل وحین کاری فکر کنید باید واقعاً بر روی آن موضوع فکر کنید اگر ترسیدید بر وشک گرفتتان آن را واقعاً احساس کنید .

تمرین مهم و اختائگوف :

متکایی در دستتان بگیرد حالا آن را افراد واشیای دیگر ببینید مثل عروسک ، بچه ، سگ ، بمب و …

این تمرین             حواس + تخیل + تمرکز

در واقع وقتی ما به رهایی رسیدیم باید از حواس و تخیل و عواطف و افکار مون بطور واقعی استفاده کنیم که نیازمند تمرکز بالا است

انفجار آنی در لحظه :

هدف تمرین بداهه پاسخ های درست و تصادفی بدون فکر اضافه در لحظه بازی است .


نوشته شده توسط:زهرا حیدری - 29 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴۸
برچسب ها: